Thursday, March 17, 2011

Adoiiiiiiii

Di sebuah kampung ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia Meon, sorang tu Doga dan sorang lagi Samat. Aktiviti seharian depa ni menyebabkan Tok Imam tak senang duduk. Pada satu hari Tok Imam tu datang dengan niat nak tarbiyah depa ni.

Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar. Tok Imam tu cabar 3 org tu ke surau waktu Maghrib nanti.

Si "Meon" pun berkata, "Tok Imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nanti kami buktikan yg kami bukan la jahil sangat seperti yang disangkakan" .

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pegilah depa 3 org tu ke surau.

Tok Imam pun suruh "Meon" azan. Tanpa berlengah terus je "Meon" azan, "Allah Ta'ala... Allah Ta'ala...". Dengan segera Tok Imam merampas mikrofon daripada "Meon"dan menyuruh Tok Bilal azan semula. Terselah kejahilan "Meon".

Selepas iqamat, masa nak sembahyang Tok Imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok Imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat 2 kali pun tak khusyuk jugak lagi...

Masuk je kali ketiga, "Dogo" panggil tok imam. "Tok,tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam pun undur le ke belakang.

"Dogo" pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba-tiba je si "Dogo" ni pusing ke belakang dan berkata, "Aaa, tengok! Sekali jee tokkkk!!" Lalu batallah solat "Dogo". Yg lain-lain pun ikut berenti sambil ketawa terbahak-bahak.

Tok imam pun mintak pulak si "Samat" jadi imam. Si "samat" pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dgn wirid-wiridnya sekali. Punyalah respek Tok Imam kat si "samat" niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si "samat" ni... Tapi dgn bongkaknye si "samat" berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassyatt aku semayang. He heee..."

mengucap panjang Tok Imam....... nasib baik takde sakit jantung... sekiam...:)

p/s: jangan main2 dalam solat ye..
solat tu tiang agama.. kalau rumah takde tiang canne la???? fikirkan...

2 comments:

Cahaya Petunjuk@Bukti said...

eh cter lme ni....pnh dgr dlu....bdk2 zmn skrg kn......kdg2 soal agama maen2 je....nauzubillah.....huhuhu

Merpati Puteh said...

aduhai

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...